مصاحبه با دبیر همایش موسیقی تالش (هواهای آوازی)

مصاحبه با دبیر همایش 

دومین همایش موسیقی تالش (هواهای آوازی )

 

س: آقای شفاعتی سلام و خسته نباشید.ممنون که وقتتان را در اختیار ویژه نامه قرار دادید.لطفا خودتان را برای خوانندگان محترم معرفی کنید؟

پرویز شفاعتی، متولد سال 1353، دارای مدرک کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی، مدرس دبیرستانها و دانشگاه، مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری کرشمه  مرکز مهارتی موسیقی و شرکت تهیه و تکثیر آثار صوتی و شنیداری .

س: آقای شفاعتی کارهای فرهنگی و هنری خود را از کی و چگونه آغاز نموده اید؟

در دوران کودکی اولین تجربه ی من نواختن نی تالشی بود ،کلاس چهارم بودم که با چوپانی آشنا شدم و توانستم نی زدن را بیاموزم کم کم شروع به نواختن نی تالشی نمودم که همچنان تداوم داشت تا اینکه در دوره ی دبیرستان ساز سنتور را آموختم.در ابتدای دوره ی دانشجویی ساز سه تار را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرده و توانستم به کلاس استاد بیانی در تهران که شیوه آموزشی آن ردیف آموزی در مکتب میرزا عبدالله بود راه یابم.این آموزش و شاگردی تا سال 1390 که همراه بود با پایان دوره ی ردیف نوازی در تار و سه تار ادامه داشته و هم اکنون نیز به عنوان شاگرد ایشان در مفاهیم معنوی و عرفانی چون شرح مثنوی ومعنوی  ادامه دارد.در طی این سالها پژوهش خود را در نی تالشی و همچنین آواز تالشی در کله سراج هوا و تالشلاج هوا ادامه داده ام.

س: پس ساز تخصصی شما سه تار می باشد؟ چطور شد از نی تالشی به سه تار رسیدید؟

بله. بنده در زندگی هنری خود موسیقی تالشی و نواحی را از موسیقی ایرانی جدا ندانسته بلکه آنها را در امتداد هم می دانم.موسیقی نواحی موسیقی می باشد که مانند شاخه هایی از یک رود که به یک رودخانه ی عظیم که کلیت موسیقی ایرانی می باشد می پیوندد.پس موسیقی نواحی و سنتی بسیار به هم نزدیک و متأثر از هم می باشند.

س: موسسه ی کرشمه را در چه سالی تأسیس کردید و هدف از این کار چه بود؟

در سال 1384  با همکاری دوستان کارهای فرهنگی هنری انجام می دادیم،در همین زمان طرح اولیه موسسه پی ریزی شد و با تلاشهای بسیار توانستیم در سال1386 مجوز اصلی آن را اخذ نماییم.نام آن الهام گرفته است از گوشه ی دوم دستگاه ماهور در ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی که البته در بسیاری از دستگاههای ردیف ایرانی تکرار می شود.

هدف از تأسیس آن پویا کردن فرهنگ و هنر منطقه وارائه ی کارهای جدی در همه ی زمینه های فرهنگی هنری می باشد.چون دانش آموخته ی مکتب موسیقی بودیم،بنابراین موارد و بندهایی را در اساس نامه ی موسسه گنجاندیم تا بتوانیم تفکرات موسیقیایی خود را در منطقه پیاده نماییم.در اصل هدف از تأسیس موسسه فراهم کردن بستری برای احیای فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی است.

س: برسیم به همایش موسیقی تالش،آقای شفاعتی هدف شما از برگزاری این همایش چه می باشد و چرا اسم آن را دومین همایش موسیقی تالش گذاشتید؟

هدف ما از برگزاری این همایش زنده نگه داشتن آواها ،نواها،نغمات و هواهای اصیل  موسیقی تالشی می باشد که گاهی برخی ازین هواها می رود که در لابه لای تاریخ و مدرنیته شدن گم شده و منسوخ شوند.هدف ما از برگزاری این همایش کار جدی در این زمینه و ارائه ی نمونه های هواهای کهن تالشی در این سه منطقه (اسالم،پره سر ،رضوانشهر) است.و به این خاطر آن را دومین همایش موسیقی تالش نام نهاده ایم که دقیقا ده سال قبل دست اندر کاران و پژوهش گران این همایش اولین همایش موسیقی تالش را در دانشکده ی فنی کاسپین برگزار نموده اند(بهمن ماه 1383 ) در آن همایش اساتید برجسته ای چون بهرام شمامی در نی،قربانعلی جهان دوست در تَمبورَه وآواز، لیث الله نوروزی در آواز که همگی اساتید طراز اول به جا مانده از تاریخ کهن تالش بوده اند،هنرنمایی نمودند که دیگر این بزرگان امروز در بین ما نیستند و جا دارد یادو خاطره آنان را گرامی بداریم.

در این همایش هدف ما معرفی نسل دیگری از هنرمندان آواز و نی تالشی می باشد که توانسته اند آموخته های اساتید خود را سینه به سینه و شفاهی به نسل امروز انتقال دهند و بدون هیچ تغییری راوی شیوه های آوازی وسازی آنان باشند.

س: چه انتظاری از این همایش دارید؟

انتظار داریم که به اهداف پژوهشی خود که جمع آوری نمونه های بکر نغمات و هواهای این مناطق است و ارائه آن در این همایش برسیم.

س: رضوانشهر اقوام دیگری را هم دارد برای سایر همشهریان چه برنامه هایی تدارک دیدید؟

بله، رضوانشهر دارای ترکیب جمعیتی با گویش های مختلف است. هرچند غالب گویش ساکنان آن تالشی می باشد .ما برنامه های مدونی در دست مطالعه و اقدام داریم تا بتوانیم در مورد موسیقی نواحی کل کشور،در استان گیلان بالاخص موسیقی زیبای گیلکی همایش پژوهشی برگزار  نماییم ومقدمات اولیه آن درتحقیقات به اتمام رسیده است .البته موسسه در سال 1392 کنسرت آقای رضاپور را در رضوانشهر برگزار نمود که موسیقی ایشان به زبان زیبای گیلکی بود؛در آن کنسرت آقای رضا پور تصنیف های قدیم گیلکی را اجرا نمودند که با استقبال وصف ناپذیر میهمانان روبرو شد.

در بحث موسیقی همه ی نغمه ها ،آواها و ملودی ها برایمان مبارک است حالا از هر قوم و زبان باشد،چرا که در برگیرنده ی سنت های پایدار هر قوم و بیانگر احساسات و عواطف آنها می باشد.

س: اصلا چرا در بعضی از همایش ها فرهنگ گذشته مدنظر شماست؟مگر در گذشته چه چیزی وجود داردکه برای نسل فعلی کاربرد دارد؟

ریشه ی همه ی فرهنگ ها و سنت ها در گذشته است برای اینکه بتوان بر سنت های زیبای خود پایدار ماند و از هجوم فرهنگهای بیگانه در امان ماند.پرداختن به فرهنگ زیبای ایرانی می باشد که هدف متعالی ما رسیدن به آن است که در صددیم در همه ی زمینه ها و موضوعات فرهنگی هنری گذشته یک سری اطلاعات دقیقی کسب کرده و سپس در باروری و نگهداری آن کوشا باشیم.   

س:آقای شفاعتی آیا ادارات ،سازمان هاواشخاص حقیقی ،حقوقی  هستند که دربرپایی چنین همایش های جدی ازلحاظ مالی کمک حال شما باشند؟

متاسفانه سازمان ها وادارات دراین امور دخالت آن چنانی نمی کنند درحالیکه مثلا برای شهرداری ها درصدی بودجه اختصاص به همین اموردارد یعنی این سازمان باید بخشی از درآمد های مالی خود را دراین امور صرف نماید ویا سایر ادارات وسازمان ها .درحالیکه وظیفه ی موسسات فرهنگی هنری ارائه کارهای جدی وبا تحقیقات گسترده به جامعه می باشد پس موسسات انتظار دارند که سازمان های دولتی وخصوصی درامور مالی کمک حالشان باشند ویا افراد حقیقی وحقوقی که برای فرهنگ جامعه ارزش قائلند همچنین .البته ناگفته نماند برخی از شرکت هاومشاغل می باشند که با موسسه کرشمه همکاری دارند ودربرخی از کارها اسپانسر مالی ما می شوند که همین جا ازاین بزرگواران تشکر به عمل می آید که درکنار کارهای اقتصادی به امور فرهنگ وهنر شهر وجامعه ی خود ارزش داده وبرایشان مهم می باشد.

آقای شفاعتی میخواهم در رابطه با موسسه چند سوال بپرسم؟چه کارهایی را در سطح استان انجام داده است؟

موسسه ی ما توانسته با برگزاری همایش ها و جشنواره های مختلف جزء پنج موسسه ی برتر استان باشد.ما توانسته ایم با تأسیس یک مرکز مهارتی (مرکز مهارتی موسیقی) که امتیاز و مدیریت مرکز به عهده ی بنده می باشد،از سال 1390 با جذب هنرجویان و داوطلبان دیپلم کار دانش موسیقی در موسسه ،در طول یک سال تحصیلی با گذراندن 40 واحد درسی (عملی و نظری) دیپلم موسیقی در یکی از رشته های نوازندگی ساز ایرانی و یا نوازندگی ساز جهانی اخذ نمایندکه تعدادی از هنرجویان موفق به اخذ دیپلم کاردانش موسیقی از این مرکز شده اند.

همچنین امسال توانستیم با فعالیت های مختلف مجوز شرکت تهیه و تکثیر آثار صوتی و شنیداری و تصویری که در برگیرنده ی برگزاری کنسرت های موسیقی در سطح کلان و همچنین چاپ و تکثیر آثار موسیقیایی اساتید و هنرمندان در سراسر کشور می باشد را اخذ نماییم.

موسسه ی کرشمه کنسرت های بسیار بزرگی را در سطح استان برگزار نموده که از جمله کنسرت استاد شهرام ناظری در رشت مرکز استان می باشدوکنسرت های بسیار بزرگ پاپ درسطح استان که اگر بخواهیم نام ببریم بسیار وقت گیر است .

البته دوستانمان در موسسه درصدد فعال نمودن بندهای دیگر مصوب اساسنامه موسسه از جمله کانون تبلیغاتی و معرفی مدیر مسئول آن به استان ، بند هنرهای تجسمی و سایر بندها ... می باشند.

موسسه در سال 1394 -1393  برنامه های مدونی برای اجرا تدوین نموده که در وقت مقرر خود این برنامه ی کاری را در اختیار همشهریان خود قرار میدهد.

در آخر چه سخنی دارید؟

از همه ی دست اندر کاران همایش ،از کمیته ی پژوهشی گرفته تا هیأت تحریریه ویژه نامه و همه کسانی که در این راه به ما کمک نموده اند تشکر می نماییم،از مدیر کل دانشمندمان جناب آقای دکتر فاضلی ،از ریاست محترم انجمن موسیقی استان جناب آقای رضا فدائی از ریاست محترم اداره ی ارشاد رضوانشهر جناب آقای ملکی نژاد از کارشناس محترم موسیقی استان جناب آقای ایمانطلب و همه ی کسانی که یقینا نمیتوان اسامی همه ی آنها را بیان کرد تشکر و قدر دانی می نمایم و امید است توانسته باشیم با این بضاعت اندک همایش درخوری را ارائه کرده باشیم.

آقای شفاعتی تشکر می نمائیم که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.

من هم تشکر می کنم .

مصاحبه ازطرف هیات تحریریه ویژه نامه دومین همایش پژوهشی موسیقی تالش صورت گرفته است .     

/ 1 نظر / 8 بازدید

آموزش کسب درآمد از اینترنت توسط دکتر خسرو مترجمی بصورت رایگان دانلود کنید برای دانلود کافیست لینک زیر را در مرورگر خود کپی کنید سپس اینتر را بزنید (حجم 6 مگابایت) آدرس دانلود : yon.ir/WlGH برای خرید پکیج آموزشی سایت زیر مراجعه کنید: آدرس سایت : WWW.CsT.US.PN